لطفا صبر کنید

گروه معماران مهاباد
گروه معماران مهاباد



گرایشهای معماری مدرن در ایران

گرایش های معماری مدرن در ایران در دسته بندی گرایش های معماری مدرن در ایران که همزمان با روی کار آمدن رضا شاه به وجود آمد و بعد از سال ١٣٢٠ تغییر چهره داد می توان به این خطوط اصلی اشاره کرد:

گرایش اول، گرایشی بود که عناصری از معماری ایران باستان را عینن و بدون هیچ تغییری با معماری کارکردگرا و مدرن ادغام می کرد. از نمونه های برجسته آن می توان به کاخ شهربانی و بانک ملی در تهران اشاره کرد که سرستون ها، حجاری ها و پلکان های هخامنشی بدون هیچ تغییر در کالبد معماری جدید به کار گرفته شدند. معماری آن دوران سعی در بازسازی "شکوه از دست رفته" با اقتباس از معماری باستان داشت.

ظهور سبک بین المللی
اما با گذشت زمان گرایشات دیگری در معماری ایرانی به وجود آمد که باز هم بیشترین تاثیرات آن را در تهران مشاهده می کنیم. گرچه به دلیل رشد اقتصادی کشور، پروژه های ملی دیگر فقط به پایتخت محدود نمی ماندند.
این گرایشات جدید دو راه متفاوت در پیش گرفتند. بخش اول آن را که می توان سبک بین المللی یا جهانی نام نهاد، شامل ساختمان ها و مجموعه هایی هستند که در وهله اول کارکردگرایی را مورد توجه قرار داده اند و همانند جریان اصلی معماری مدرن در اروپا و آمریکا ضد تاریخ عمل کرده و نیازی به تکرار و یا استفاده از مفاهیم، عناصر و اشکال معماری گذشته نمی دیدند. در این دوران استفاده گسترده از مصالح ساختمانی جدید مانند، بتن مسلح، آهن و شیشه، به تغییر زبان معماری یاری رساند. این ساختمان ها هیچ ويژگی بومی، تاریخی یا فرهنگی محیط خود را منعکس نمی کردند بلکه با دور شدن از تزیینات اضافی سعی در کار آمد بودن داشتند. سبک بین المللی در دوران رواج خود در بسیاری شهرها و پایتخت های دنیا تکرار می شد و حاصل آن بناهایی بود با خصوصیات کمابیش یکسان اما در موقعیت های جغرافیایی و فرهنگی مختلف.

ساختمان سازمان میراث فرهنگی
از نمونه های این گونه آثار در تهران می شود به ساختمان شرکت ملی نفت ایران(١٣۴٠) و وزارت کشاورزی(١٣۴۵) هر دو اثر عبدالحسین فرنمانفرماییان و تالار رودکی اثر اوژن آفتاندلیانس(١٣۴۶) اشاره کرد. گرچه در داخل تالار رودکی یا وحدت امروزی از برخی موتیف های معماری گذشته نیز استفاده شده است.

نگاه دوباه به گذشته
اما گرایش دوم در بین معماران ایرانی، گرایشی بود که سعی در استفاده مجدد از مفاهیم، عناصر و اشکال معماری گذشته ایرانی داشت اما نه به صورت تکرار یا تقلید آن عناصر در ساختمان های جدید، بلکه بیشتر با جذب و درونی کردن آن.
شاید بتوان هوشنگ سیحون را یکی از سردمداران این گرایش دانست. سیحون که قطعن یکی از موثرترین معماران ایرانی و جزو اولین سری فارغ التحصیلان معماری از دانشگاه تهران است، تعدادی از مهمترین یادمان ها را طراحی کرده است. گرچه بسیاری از بناهای شاخص او مانند آرامگاه بوعلی، آرامگاه خیام و نادرشاه خارج از تهران هستند اما تفکرات او بر معماران دیگر تاثیر گذار بوده است. او در طراحی آرامگاه بوعلی در همدان، برج قابوس در گنبد کاووس را مد نظر داشته است.

سال های طلایی
این گرایش به تلفیق روح معماری گذشته در معماری جدید به حیات خود ادامه داد و در سال های اواخر دهه چهل و دهه پنجاه به تکامل بیشتری رسید.

میدان آزادی
بدون هیچ تردیدی برج شهیاد که بعد از انقلاب نام برج آزادی به خود گرفت، یکی از موفق ترین نمونه های برداشتی آزاد از معماری گذشته ایران در قالب معماری مدرن است. برج آزادی را "حسین امانت" در سن بيست و شش سالگی و در سال ١٣۴۵ خورشیدی طراحی کرد و در سال ١٣۵٠ عملیات ساخت آن به پایان رسید. در این برج چکیده معماری ایران از دوران باستان تا دوران اسلامی با بیانی خلاصه و انتزاعی تصویر شده بدون آن که استفاده از این الگوها به تقلید یا تکرار ناشیانه عناصر منجر شود. حرکت قوس ها در دهانه های برج از قوس های پیش از اسلام شروع شده و به قوس در ساختار معماری پس از اسلام منتهی می شود. همچنین فضاسازی اطراف این یادمان با الهام از - های و باغ های ایرانی و تزیینات برج با الگوگرفتن از معماری ایرانی پس از اسلام است. اگر این بنا را با ساختمان موزه ایران باستان مقایسه کنید می بینید که در ساختمان موزه، طاق کسری بدون هیچ تغییری عینن تکرار و بازسازی شده در حالی که در بنای برج آزادی، قوس های معماری ایرانی در ترکیبی نو و خلاقانه به کار گرفته شده اند.
در کنار حسین امانت و برج آزادی باید از کامران دیبا و موزه هنرهای معاصر او نیز یاد کنیم. در این پروژه که به سفارش دفتر مخصوص فرح طراحی و اجرا شد، معمار با درونی کردن شکل ها و فرم های معماری کویری ایران و استفاده از فضاسازهایی با اسلوب ایرانی توانسته مجموعه ای خلق کند که جوابگوی نیازهای مدرن است.

ذکر نمونه های برجسته ی دیگری در تهران: باغ و فرهنگسرای نیاوران و همچنین فرهنگسرای شفق یوسف آباد اثر کامران دیبا، ساختمان سازمان میراث فرهنگی در خیابان آزادی طراحی حسین امانت و تئاتر شهر اثر سردار افخمی. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 3 مهر 1390برچسب:معماری ,ایرانی,معماری ایرانی,سبک معماری ایرانی,سبک,هنر,درون گرا,معماری درونگرا,مدرنیته, مدرنیته وتاُثير آن بر معماری معاصر ایران,معماری مساجد ایرانی,مساجد ایرانی,مساجد,مسجد,سبک مسجد,,

  توسط مسعود  |
 

 



Welcome to the website of the mahabad architects group
masoud.bi.kas@gmail.com


 

کامپیوتر و اینترنت
اموزش ساخت انواع ویروس
آنتی ویروس
ابزار کامپیوتر
ترفندستان
اینترنت
برنامه نویسی
نمونه سوالات
معماری
کتاب ها و نمونه سوالات
اخبار
عکسها
نرم افزار معماری
متفرقه
تعریف معماری
دانستنی ها
نقشه کشی صنعتی
تاریخ
معماری معاصر
نقشه برداری
طراحي شبکه هاي ميکروژئودزي
تاسیسات تهویه ی مطبوع
عمران
جزوات و کتابها
وبلاگ و وبلاگ نویسی
کدها و ابزارها
AutoCad
طراحی ساختمان
رنگ
نکات اجرایی در ساختمان
معماری منظر
تکنولوژی
جدیدترین مصالح

 

 لیتراکن - Litracon
 آجر های نسوز
 عايق EPDM
 آشنایی با وینیل، ازمصالح جدید و مفید ساختمانی
 بتن سبک هوادار
 عايق ها و فوم هاي پليمري
 عايق شيشه ( مكمل شيشه LLumar )
 تحلیلی در مورد سرامیک های پیشرفته
 دیوارهای شیشه ای دو جداره؛ راهی بسوی استفاده بهینه از انرژی
 عايق هاي الياف پشم معدني (MINERAL WOOL)
 عايق ها و فوم هاي پليمري
 سوتی های مشتریان شرکتBT
 معماری بلند مرتبه سازی
 زمينه‌هاي تكنولوژيك مؤثر در گسترش معماري مدرن
 ساختارهای غشايى (Membrane Structure)
 ایران از دیدگاه باستان شناسی
 فتوولتاییک های یکپارچه ساختمان ظهور و روندی جدید در اروپا
 نرم افزار مدیریت کافی نت و گیم نت
 فتوولتاییک های یکپارچه ساختمان ظهور و روندی جدید در اروپا
 نقش شيشه در معماري ساختمان
 مهندسی آیروبیولوژیک و تکنولوژی ساختمان ایمن
 باغ هاي پادشاهان بزرگ
 طراحی و معماری منظر چیست ؟
 جایگاه آب و آبنما در پارک های شهری
 مکان یابی فضای سبز
 حفاظت و توسعه معماری منظر اماکن مقدس
 منظر سازی کوهستان با استفاده از گیاهان بومی
 حوضخانه ها
 زیبایی شناسی و تاثیر آن بر انسان و محیط
 معماری سنتی

 

هفته اول بهمن 1390
هفته چهارم دی 1390
هفته چهارم بهمن 1390
هفته اول بهمن 1390
هفته چهارم دی 1390
هفته سوم دی 1390
هفته سوم بهمن 1390
هفته سوم دی 1390
هفته چهارم بهمن 1389
هفته سوم بهمن 1389
هفته چهارم دی 1389
هفته دوم دی 1389
هفته چهارم بهمن 1389
هفته سوم بهمن 1389
هفته دوم بهمن 1389
هفته اول بهمن 1389
هفته سوم دی 1389
هفته دوم دی 1389
1389
1389
هفته چهارم بهمن 1389
هفته دوم دی 1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389

 

مسعود

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گروه معماران مهاباد و آدرس architecture.group.LoxBlog. ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





دانلود رایگان نرم افزار
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

 

دانلود رایگان نرم افزار
کوردی.شعرکوردی فارسی. تجاری.علمی.و.....
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

 

RSS 2.0

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

Pichak go Up

آمار وبسایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 31
بازدید هفته : 137
بازدید ماه : 136
بازدید کل : 24341
تعداد مطالب : 281
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1